Dresscher en het opblazen van een vooronderstelling

De plannen van Plasterk blijven de gemoederen bezighouden. In Trouw (17.12.2007) opent Walter Dresscher, de voorzitter van de Algemene Onderwijsbond, de aanval op Slagter. De laatste, voorzitter van de werkgeversorganisatie in het voortgezet onderwijs, schreef in Trouw dat we het verleden niet moeten idealiseren, al liepen er “ongetwijfeld meer academici rond dan tegenwoordig”. Die formulering schiet Dresscher in het verkeerde keelgat. “Met het woord ‘rondlopen’ geeft hij aan hoe de wereld eigenlijk in elkaar zit: er zijn belangrijke mensen in de school – de managers – die precies weten wat goed lesgeven is en wat leerlingen nodig hebben, en daarnaast nog wat loslopende figuren, die je desnoods kunt vervangen door onbevoegden of uitzendkrachten.”
Analyse. Dresscher blaast de vooronderstelling van Slagter tot immense proporties op. Het woord ‘rondlopen’ impliceert niet alleen een hierarchie binnen het onderwijs (managers versus voetvolk), maar zelfs een visie op de wijze waarop de wereld in elkaar zit. Op deze wijze kan aan zowat elk woord wel wel een aantal vooronderstellingen gekoppeld worden.

© 2007 R.G.M. Ritzen