Vliegtaks (31/3)

Mark Rutte (VVD) in Pauw & Witteman: de vliegtaks kost de Nederlandse samenleving 1,3 miljard euro.
Femke Halsema (GL), ook in Pauw & Witteman: die vliegtaks kost maar 11 euro per reis en dat bedrag, 1.3 miljard, komt van de belangenvereniging.
ANVR (persbericht): de vliegtaks kost de Nederlandse economie 1,3 miljard euro.
ElsevierFiscaal (13.3.09): “De SEO schat dat Nederland jaarlijks 1,3 miljard euro misloopt, als de vliegtaks blijft. Met name Nederlandse luchtvaartmaatschappijen (940 miljoen euro) en de reisbranche (300 miljoen euro) zullen dit merken.”
Pieter Hilhorst (Volkskrant) las het rapport waar Halsema en Rutte naar verwezen en schetst een heel ander beeld op basis van dat rapport. Het aantal reizigers in Schiphol is gedaald, maar het aantal reizigers in Eindhoven, Groningen en Maastricht is gestegen. Volgens het SEO heeft de krimp van Schiphol niet alleen te maken met de vliegtaks, maar ook met andere factoren.
Over de kosten, 1.3 miljard, melden de onderzoekers dat Frankfurt en Parijs ook krimpen. Bovendien werd het omzetverlies slechts berekend voor bepaalde sectoren. Het kan dus zijn dat er – Nederlandse – sectoren zijn die er dankzij de krimp wel op vooruit gaan.
Bovendien, zo merkt Hilhorst op, is Schiphol op één na de duurste luchthaven van Europa. Dat blijkt uit een overzicht in het NRC.
Analyse. Rutte, Haslsema, ANVR en ElsevierFiscaal lazen wat ze wilde lezen; Hilhorst las wat selectiever. Punt voor Hilhorst: in het rapport wordt inderdaad steeds gepraat over de effecten voor de “genoemde bedrijven”. Maar ook, anders dan Hilhorst suggereert, over de effecten van de vliegtaks: waar Hilhorst schrijft dat de krimp van Schiphol te maken heeft met meer dan één oorzaak (de vliegtaks), schrijft SEO óók dat de effecten van de vliegtaks aanzienlijk zijn. De daling is, anders dan Hilhorst schrijft, niet een volledige verrassing voor de onderzoekers: het kan te maken hebben met de prijsdaling van tickets én de niet volledig doorberekende olieprijzen (p. 19/20).
Mijn advies: lees het rapport zelf in plaats van af te gaan op derden.