Elsevier en de aversie tegen Turken (7/4)

De overgevoelige Turken gooien met hun gedram hun eigen glazen in, meent elsevierredacteur Eric Vrijsen (Elsevier, 6.4.09). “Dat Rasmussen beloofde de zender Roj TV – die vanuit Denemarken programma’s uitstraalt naar de Koerden in Turkije – desnoods uit de lucht te halen, betekent niets. Rasmussen hoeft dit alleen te doen, indien de tv-zender betrokken is bij terroristische activiteiten. Dat is niet het geval.”
Analyse. “....betrokken bij terroristische activiteiten…..”, aldus Vrijssen. De Volkskrant (6.4.09) spreekt echter van “banden met een terroristische organisatie.” De Standaard (6.4.09) meldt dat “Ankara de verzekering heeft gekregen dat er een gerechtelijk onderzoek wordt geopend tegen de Turks-Koerdische PKK-zender”.
In The Washington Post staat het weer iets anders: “On another contentious issue, Fogh Rasmussen said Denmark was continuing a four-year investigation of Turkish claims that Copenhagen-based Roj TV has ties to the Kurdistan Workers’ Party, or PKK. The rebel group has been fighting the Turkish state since 1984 and is considered by Denmark and other Western countries to be a terrorist organization.
‘If sufficient evidence is provided, we will of course do all we can to close this television station,’ Fogh Rasmussen said. ‘I do hope that the work can be concluded as soon as possible, but it's up to the public prosecutor to decide.’ ”
In Duitsland werd ROJ-TV in 2008 verboden. “Durch seine Tätigkeit fördert er in nachhaltiger Weise den Zusammenhalt und den Fortbestand der verbotenen PKK”, stelde de Duitse Minister van Binnenlandse zaken, Wolfgang Schäuble.
Der Spiegel verduidelijkte verder: “Der Sender sei in ihre Organisationsstruktur eingebunden, so der Minister. Die PKK wird in der Europäischen Union als Terrororganisation eingestuft und unterliegt seit 1993 einem vereinsrechtlichen Betätigungsverbot in Deutschland.”

De weergave van Vrijssen, dat Roj-tv alleen verboden wordt als er sprake is van betrokkenheid bij terroristische acties, kom ik in elk geval nergens anders tegen. De argumentatie is op deze wijze wel heel makkelijk: eerst wordt een standpunt vertekend en vervolgens wordt het als ridicuul van de hand gewezen. Maar deze duiding komt alleen en uitsluitend voor rekening van Elsevier. De bewijslast ligt bij dit blad.