Leugentjes van Eurolotterij (22/6)

‘Brussels paar met drie kinderen wint 75 miljoen’. Dat was een marketingtrucje van de Eurolotterij, want de echte winnaar was een dertigjarige alleenstaande Griek die in de Brusselse horeca werkte. Punt is echter dat een gezin met tieners spelers meer aanspreekt dan een Griekse bordenafwasser van dertig. Er worden meer marketingleugentjes verspreid.
Ivan Pittevils, ceo van de Nationale Loterij, vindt dat hij niet verkeerd handelt. Grote winnaars willen namelijk niets liever dan beschermd worden “en dit toont dat we hun vertrouwen niet beschamen.”
Analyse. Winnaars willen inderdaad beschermd worden en op deze manier wordt het vertrouwen van de Griekse afwasser niet beschaamd. Maar is dit ook een rechtvaardiging om ‘handige’ onwaarheden te vertellen? Het vertrouwen wordt evenmin beschaamd als een Pittevils en zijn clubs uitsluitend meedelen dat de prijs gevallen is. De discussie ging om de vraag of Pittevils dezen onjuistheden mag verkondigen.