Net verschenen: het Arnold Heertje-effect





Het publieke debat wordt in Nederland gedomineerd door media-intellectuelen als Arnold Heertje, Heleen Mees, Afshin Ellian, Joost Zwagerman, Elsbeth Etty en enkele andere opinieproducenten. Ze laten, bewust of onbewust, het publieke debat keer op keer ontsporen. In dit boek worden ruim 300 van hun trucjes besproken.

Er treedt een ‘Arnold Heertje’-effect op: de media zoeken steeds meer intellectuelen op, die net als de vermaarde econoom er niet voor terugdeinzen om er eens lustig en beschaafd op los te schelden. Van een echt debat is geen sprake en elke poging tot diepgang wordt zorgvuldig vermeden. De media-intellectuelen hanteren een 'hit and run'-strategie: ze delen een verbale tik uit aan een andersdenkende en maken zich vervolgens uit de voeten.

Het boek is te verkrijgen bij Unibook. Zie daar voor de inhoudsopgave en enkele pagina's.


Gegevens:

ISBN 9781616278878

Prijs: € 17,50

Ontwerp omslag: Willem-Jan van Gendt (Foto: Ornament op een van de colleges in Oxford)

Trefwoorden: intellectuelen, informele logica, publieke debat